Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

Προτεινόμενα θέματα Πανελληνίων 2016 στην Έκθεση / SOS θέματα 2016 στην Έκθεση (νέοι και αγώνας)

Μια γενιά από ηλιθίους;
(Εξαιρετικό άρθρο ενός 14χρονου νέου που όλοι πρέπει να διαβάσουν)

Όσο και αν είναι επώδυνο για μένα, δυστυχώς ανήκω σε αυτήν τη γενιά. Αναφέρομαι βεβαίως στη γενιά ανθρώπων που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα την περίοδο από 1998 και πάνω.Μια γενιά που μεγάλωσε με σύντροφο την τεχνολογία. Μία γενιά που πήρε τελείως διαφορετικό δρόμο από την προηγούμενη, μια πορεία που ίσως δεν είναι αναστρέψιμη. Τι συμβαίνει λοιπόν με αυτή τη νέα γενιά;

Ποιος, τι ευθύνεται τελικά για αυτήν την κατάληξη; Ευθύνεται η υπερβολική "δόση" τεχνολογίας που έχουν λάβει τα σημερινά παιδιά, χωρίς να γνωρίζουν πως να την χειρίζονται και να την αξιοποιούν, ώστε να αποκομίσουν τα οφέλη της; Ή μήπως ευθύνεται η στάση και η διαπαιδαγώγηση των γονέων προς τα παιδιά; Γιατί σίγουρα δεν φταίει μόνο το διαδίκτυο και το Facebook για αυτήν τη κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Γιατί πραγματικά είναι τρομακτική... Ας αρχίσουμε λοιπόν...
Τα παιδιά της νέας γενιάς κρίνουν και κρίνονται με βάση την εξωτερική εμφάνιση και ΜΟΝΟ. Έχουν δώσει τεράστια βαρύτητα στο πως φαίνονται και στο πως δείχνουν, όχι στο πως πραγματικά είναι! Δεν ενδιαφέρονται για την καλλιέργεια του ψυχικού τους κόσμου, της κριτικής τους σκέψης και της δημιουργικότητας τους και δεν δέχονται εύκολα το διαφορετικό. Δεν βάζουν στόχους, δεν έχουν όνειρα και οράματα για τη ζωή τους. Αντιθέτως, επιζητούν μόνο την κοινωνική αποδοχή, συμμερίζοντας τις απόψεις και ακολουθώντας τα στερεότυπα της μάζας.
Ασχέτως αν αυτές τους εκφράζουν ή όχι! Πάρτε για παράδειγμα ...Βλέπεις όλα τα σημερινά παιδιά σαν "μαζικοποιημένα zombie" να ακολουθούν την κάθε ανόητη και ανούσια μόδα (ξέρουν τι κάνουν αυτοί που τις πλασάρουν), προσπαθώντας να το παίξουν κάποιοι που στα αλήθεια δεν είναι! Δεν το φιλτράρουν από τον εγκέφαλο τους και δεν σκέφτονται, αν πράγματι αυτή η μόδα αποτελεί ένα μέσο έκφρασης για αυτούς. Την ακολουθούν επειδή το ίδιο πράττει και η μάζα, και έτσι γνωρίζουν ότι θα λάβουν κοινωνική αποδοχή από τους πολλούς. Κάτι τέτοιο φυσικά αποτελεί μεγάλη αδυναμία και σοβαρό πλήγμα για την προσωπικότητας τους, σε μια ηλικία όπου μπαίνουν οι βάσεις για την διαμόρφωση της.
Για όσους θέλουν να πάρουν μία γεύση από αυτήν την κατάσταση, απλά επισκεφτείτε τον δημοφιλή ιστόχωρο κοινωνικής δικτύωσης, Facebook. Γιατί ΔΕΝ νοείται σημερινό παιδί χωρίς να κατέχει λογαριασμό στο Facebook. Ποζεριά, Καγκουριά, check - in όπου στο γ@... κόσμο βρίσκονται, με τη μόνη τους αγωνία να είναι για τον αριθμό των likes που θα λάβουν. Δεν προβληματίζονται για τίποτα στη ζωή τους, και η διανοητική τους κατάσταση έχει φτάσει να είναι ισάξια ενός κούτσουρου. ."Η τεχνολογία ξεπέρασε την ανθρώπινη αλληλεπίδραση " όπως είπε και ο Αϊνστάιν. Τα σημερινά παιδιά δεν μπορούν να συναισθανθούν αληθινά, αφού η ανθρωπιά τους έχει χαθεί. Δυστυχώς η μέρα που ανέφερε ο Αϊνστάιν έχει φτάσει: "Ο κόσμος θα έχει μία γενιά από ηλίθιους".
Ίσως οι σκέψεις μου για την «ευλογημένη» αυτή γενιά σας φαίνονται σκληρές και απαισιόδοξες. Προσπαθώ απλά να είμαι ρεαλιστής. Μην ξεχνάτε πως εγώ τα ζω καθημερινά. Αλλά όποιο και αν είναι το πρόβλημα μπορούμε να το αλλάξουμε όλοι μαζί, γιατί ποτέ δεν είναι αργά. Καλώ και τα ίδια τα παιδιά που έχουν λίγο μυαλό, να σκεφτούν και προβληματιστούν για όλη αυτή τη κατάσταση. Μπορεί τώρα να εκφράζω τα παράπονα μου κατ'αυτόν το τρόπο, αλλά θα
προσπαθήσω, όπως μπορώ, να βοηθήσω και να αφυπνίσω τους συνομήλικους μου (τους φίλους μου τουλάχιστον). Το ίδιο να πράξετε και εσείς!

Υ.Γ. Δεν αναφέρομαι σε όλα τα παιδιά της γενιάς, γιατί γνωρίζω ότι υπάρχουν και εξαιρέσεις.
Αναφέρομαι στη μάζα, δηλαδή στους πιο πολλούς. Και ούτε εγώ το παίζω πιο έξυπνος από
αυτούς.Ίσως να είμαι λίγο πιο αφυπνισμένος!
Υ.Γ.2 Δεν είμαι ΚΑΤΑ του Facebook. Και εγώ ο ίδιος κατέχω λογαριασμό,αλίμονο.Είμαι κατά
όλης αυτής της κατάστασης που επικρατεί εκεί.

(Ελαφρώς διασκευασμένο)

ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να γράψετε στο τεράδιό σας την περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις (Μον. 25)

Β1.  α) Να βρείτε τους τρόπυς ανάπτυξης της 4ης παραγράφου («Ασχέτως αν αυτές τους εκφράζουν ή όχι! …για την διαμόρφωση της.») και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.  (Μον. 6 )

β) Να αντικαταστήσετε τις διαρθρωτικές λέξεις-φράσεις του κειμένου με άλλες (λέξεις-φράσεις) που να διατηρούν τη συνοχή του κειμένου: βεβαίως, Αντιθέτως, έτσι, Ίσως  (Μον. 4)

Β2. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:  σύντροφο, καλλιέργεια, φιλτράρουν, πλήγμα, ρεαλιστής (Μον. 5)

β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:  επώδυνο, αποδοχή, ανούσια, ισάξια, αφυπνίσω (Μον. 5)

Β3. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση του ερωτηματικού στην πρόταση: Ποιος, τι ευθύνεται τελικά για αυτήν την κατάληξη; (2η παράγραφος) και των εισαγωγικών στη λέξη: «ευλογημένη» (τελευταία παράγραφος) (Μον. 4)

β) Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στην παρακάτω περίοδο (ενεργητική ή παθητική) και να το μετατρέψετε στο άλλο είδος: (Μον. 2)
«Δεν ενδιαφέρονται για την καλλιέργεια του ψυχικού τους κόσμου, της κριτικής τους σκέψης και της δημιουργικότητας τους και δεν δέχονται εύκολα το διαφορετικό.» 

Β4 Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης «Τα σημερινά παιδιά δεν μπορούν να συναισθανθούν αληθινά, αφού η ανθρωπιά τους έχει χαθεί» σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων (Μον. 9)

Γ. Να υποθέσετε πως είστε μέλος της Βουλής των Εφήβων και στην εισήγησή σας αποφασίζετε να μιλήσετε:
α) για τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι σήμερα μπορούν να αλλάξουν αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση που περιγράφει ο συντάκτης του κειμένου και

β) για την βοήθεια που μπορεί και οφείλει να παρέχει το σχολείο στους νέους προκειμένου να αγωνιστούν για αυτή την αλλαγή.  (Μον. 40)    

2 σχόλια:

  1. Αυτο το κειμενο αποτυπωνει τις σκεψεις μου στο επακρο.. Χαιρομαι που βλεπω εναν νεο 14 ετων να μιλαει ανοιχτα για την αληθεια. Εγω αν και ειμαι 19 δε διατηρω λογαριασμό σε κανενα μεσο δικτύωσης, εκνευριζομαι απο τη "μουσικη" που ακουνε οι συνομήλικοι μου και το αποτέλεσμα ειναι να μην εχω καποιον στην ηλικια μου που να μπορω να αποκαλεσω φιλο.. κι αυτο γιατι οποτε παω να αρχισω μια συζητηση για καποιο ΣΟΒΑΡΟ και επικαιρο θεμα "ξενερωνουν" οπως λενε και μιλουν για τις νεες τασεις της μοδας, για το που βρισκεται ο ταδε και η ταδε και σε ποιανης τη φωτογραφία εκανε like ο αλλος ταδε... Μιλαμε γενικοτερα για την εξελιξη του ανθρωπου, ομως εγω το μονο που βλεπω ειναι το ακριβώς ανάποδο. Τη δεκαετία του '80 για παράδειγμα, οι νέοι είχαν το δικαίωμα να επιλέξουν και δεν ντρεποντουσαν γι'αυτό που ήθελαν να είναι γιατί δεν είχαν ανάγκη να δείξουν ή να αποδείξουν κάτι, με λίγα λόγια δεν ήταν δήθεν! Η σημερινή νεολαια έχει μοναχα ένα πρότυπο να ακολουθήσει
    : ένα κινητό στο χέρι, μουσική δίχως ουσια και προσπάθεια για προβολη και "φιγούρα". Αν επιλέξεις να σκεφτείς πραγματικά τι θέλεις για τον εαυτό σου και να δεις ότι δε θέλεις να είσαι τόσο επιφανειακος, τότε είσαι καταδικασμένος να χαρακτηριστεις παράξενος και αντικοινωνικός. Προσωπικά θα προτιμούσα να ζω αυτή τη στιγμή τη δεκαετία του '80, τότε που όταν ελεγες " Μίλησα χτες με το φίλο μου" εννοουσες μια διαπροσωπική επικοινωνία και όχι ένα ανουσιο μήνυμα με δυο-τρεις φατσούλες από δίπλα που υποτίθεται ότι υποδεικνύουν τη διάθεση του πομπού. Τότε που έβλεπες τη διαφορετικότητα στο μεγαλείο της και το χαιροσουν..ροκαδες, μεταλαδες,χίπις κι ο,τι ποθούσε ο καθένας. Είναι κρίμα να έχουμε γίνει τόσο επιφανειακοι αλλά και να ακολουθούμε τη μάζα χωρίς καν να σκεφτουμε και να αναρωτηθουμε: μου αρέσει αυτό που φοράω; Με ενδιαφέρει πραγματικά πού είναι ο κάθενας αυτή τη στιγμη; Θέλουν στ'αληθεια να μάθουν ολοι τι ρούχα έβαλα χτες στο κλαμπ; Θέλω ειλικρινά να είμαι αυτό το άτομο;..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ψάχνοντας να βρω κάποιο βοήθημα στην έκθεση έπεσα επάνω σε αυτό το κείμενο . Θα ήθελα να πω μερικά πράγματα γιατί διάβασα και το κείμενο και το σχόλιο . Είμαι 44 χρονών είμαι Ελληνίδα έχω παιδιά και σαν επάγγελμα είμαι Β. Λογιστή . Τελείωσα το λύκειο το 1989. Οπότε ανήκω στην γένια του ’80 –’90. Πραγματικά εμείς δεν μεγαλώσαμε με τόση τεχνολογία , ήταν διαφορετικά τα πράγματα . Όχι σε όλους τους τομείς όμως . Την δεκαετία λοιπόν του ’80 ήμασταν και εμείς < δήθεν > φυσικά και τα ΣΟΒΑΡΑ θέματα ξενέρωναν ….. και φυσικά τα μόνιμα θέματα τότε συζήτησης ήταν το τι έγραψε το popcorn ., που τότε δεν ήταν στα ελληνικά . Απλά ήταν σε χαμηλότερους τόνους όλα . Ναι τα μόνιμα θέματα για συζήτηση ήταν τι έγινε με τον Καρβέλα και την Βίσση , ποιος έχει το συγκεκριμένο τραγούδι σε κασέτα να το αντιγράψουμε , τι μηχανή έχει ο ένας η ο άλλος . Δυστυχώς αλλά ούτε εμείς είχαμε το δικαίωμα να επιλέξουμε ελεύθερα κάτι , έπρεπε και εμείς να είμαστε μέσα σε συγκεκριμένα καλούπια , και τώρα που διαβάζω όλα αυτά που γράφουν για την ιδανική εποχή του 80-90 σας λέω ότι δεν ήταν έτσι . Όσο για την φιλιά ? Μπορεί κάποιοι να κράτησαν τους φίλους που είχαν , εγώ από δικια μου εμπειρία δεν κράτησα με κανέναν, είμαστε απλά γνωστοί . Αν συναντηθούμε τυχαία θα πούμε ένα γεια , ίσως να κουβεντιάσουμε λιγάκι αλλά τίποτα παραπάνω , δεν λέω ότι όλοι είναι έτσι , εγώ απλά δεν κράτησα καμία παλιά μου παρέα . Στο μόνο σημείο ίσως που ήμασταν λίγο διαφορετικοί είναι ότι όταν κανονίζαμε να βγούμε ( παρέα για εμάς ήταν και αγόρια και κορίτσια , και όχι απαραίτητα ζευγάρια ) , μαζευόμασταν σε ένα σημείο και όποιος δεν είχε έρθει μέχρι την ώρα της συνάντησης περνούσαμε όλοι μαζί από το σπίτι του να δούμε γιατί άργησε η αν τελικά θα έρθει . Δεν ήταν καθόλου ιδανική η γενιά του ’80. Θέλω να πω και κάτι ακόμα . Πιθανών οι γονείς σας να είναι στην ηλικία μου και να μιλανε με νοσταλγία για την εποχή τους και εγώ το κάνω , στα παιδιά μου αλλά τους λέω πάντα ότι τώρα είναι η δικιά τους η γενιά και αυτή πρέπει να ζήσουν . Να την διεκδικήσουν και να την χαρούν , να μην αφήσουν κανέναν να τους βγάλει στο περιθώριο , να κάνουν παρέες , φιλίες , και να τις κτίσουν σε γερές βάσεις . Και για να κλείσω στην αρχή έγραψα ότι έψαχνα να βρω κάποιο βοήθημα στην έκθεση , ( γιατί εγώ δεν έμαθα έκφραση –έκθεση , την ήξερα σαν έκθεση και μόνο , αυτό που έχει γίνει τώρα και είμαι αντίθετη είναι νέα μαζί με λίγο έκθεση ) είναι γιατί αποφάσισα φέτος το 2016 να δώσω και εγώ μαζί με εσάς πανελλαδικές . Και θέλω να περάσω στην ΑΣΟΕ. Έτσι την ήξερα έτσι την λέω . Γιατί άλλα μας έλεγαν και άλλα βρήκαμε στην πορεία της ζωής μας . Την προηγούμενη γενιά από την δική μου , με ένα απολυτήριο Λυκείου , μπορούσες να φτιάξεις μια καριέρα . Όταν βγήκαμε εμείς στην παραγωγή , με ένα απολυτήριο Λυκείου ( γιατί δεν πέρασα κάπου αν και πήγα 1η Δέσμη , ) έγινα Β. Λογιστή δουλεύω 20 χρόνια αλλά έμεινα στάσιμη και δεν μπορώ να ανέβω λίγο παραπάνω , οπότε αυτό το άτιμο το χαρτί το χρειάζομαι για να μπορέσω να κάνω κάτι καλύτερο . Σας εύχομαι κάθε επιτυχία στην ζωή σας .

    ΑπάντησηΔιαγραφή