Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Διαγώνισμα Α΄ Γυμνασίου / Περιβάλλον

ΚΕΙΜΕΝΟ

Οι σημερινοί άνθρωποι καταναλώνουν πολλούς από τους φυσικούς πόρους τόσο γρήγορα, που η φύση δεν προλαβαίνει να τους ξαναδημιουργήσει. Πώς θα ζήσουν οι επόμενες γενιές ανθρώπων αν εξαντληθούν οι φυσικοί πόροι; Πώς θα ζήσουμε εμείς καλά και οι επόμενες γενιές καλύτερα, αν καταστρέψουμε το φυσικό μας περιβάλλον; Η καταστροφή, λοιπόν, του περιβάλλοντος δεν είναι κάτι παράλογο; Επιτρέπεται να δείχνουμε αδιαφορία;
Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι η κατάσταση που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν ήταν πάντα έτσι. Για χιλιάδες χρόνια, σε ολόκληρο τον κόσμο, οι περισσότεροι άνθρωποι ζούσαν φτωχικά σε μικρά χωριά και σε μέρη, όπου υπήρχε τρεχούμενο νερό και φυσούσαν άνεμοι. Κατανάλωναν λίγα πράγματα, ικανοποιώντας τις πιο βασικές τους ανάγκες και ήταν ευτυχισμένοι. Και το έκαναν αυτό με τρόπο που δεν έκανε κακό στο φυσικό περιβάλλον, γιατί ανακύκλωναν σχεδόν τα πάντα. Χρησιμοποιούσαν, επίσης, σχεδόν αποκλειστικά ανανεώσιμους πόρους.
Όμως, εδώ και δύο αιώνες περίπου άρχισε μια πολύ μεγάλη αλλαγή, γνωστή και ως βιομηχανική επανάσταση. Οι άνθρωποι ανακάλυψαν τις μηχανές, που είχαν πολύ μεγαλύτερη δύναμη από τα ζώα και μπορούσαν να παράγουν περισσότερα προϊόντα και με μικρότερο κόστος. Για την παραγωγή όμως αυτών των προϊόντων απαιτούνται περισσότερα μέταλλα και ενέργεια, που μάθαμε να τα παίρνουμε από μη ανανεώσιμους φυσικούς πόρους. Και έτσι αυτοί οι φυσικοί πόροι άρχισαν σταδιακά να εξαντλούνται, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην ισορροπία του φυσικού οικοσυστήματος, ενώ η υπερβολική τους χρήση ρυπαίνει επικίνδυνα το φυσικό περιβάλλον.



ΘΕΜΑΤΑ
Α. Σύμφωνα με το κείμενο, γιατί η χρήση των μηχανών κάνει κακό στο περιβάλλον; (Μονάδες 2,50)

Β. 1. Ποια είναι η δομή της δεύτερης παραγράφου του κειμένου «Είναι χρήσιμο... ανανεώσιμους πόρους.»; (Μονάδες 2,50)

Γ.1 Στις παρακάτω προτάσεις, να αναγνωρίσετε το συντακτικό ρόλο που έχουν οι υπογραμμισμένες λέξεις/φράσεις:
1. Η καταστροφή, λοιπόν, του περιβάλλοντος δεν είναι κάτι παράλογο;
2. απαιτούνται περισσότερα μέταλλα
3. και ήταν ευτυχισμένοι
4. Όμως, εδώ και δύο αιώνες περίπου άρχισε μια πολύ μεγάλη αλλαγή
5. Και έτσι αυτοί οι φυσικοί πόροι άρχισαν σταδιακά να εξαντλούνται,
(Μονάδες 1,50)
Γ2. Να βρείτε την Ονοματική και Ρηματική Φράση στην παρακάτω πρόταση:
«Για την παραγωγή όμως αυτών των προϊόντων απαιτούνται περισσότερα μέταλλα και ενέργεια» (Μονάδες 1)

Δ. Να γράψετε μία παράγωγη λέξη για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
άνθρωποι, χρόνια, μηχανές, ζώα, χρήση (Μονάδες 2,50)

Ε. Στην τάξη σας γίνεται συζήτηση με θέμα την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Παίρνετε τον λόγο και αφηγείστε την εμπειρία σας από τη συμμετοχή σας σε μια εκστρατεία που ανέλαβε ο Δήμος για να καθαρίσει κάποια παραλία του νησιού. (Το κείμενό σας να έχει έκταση 2-3 παραγράφων) (Μονάδες 10)

(ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΛΛΑ ΣΑΣ)

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου